Artikelen en opinie

Duurzaamheid & merken

Geschreven door Janneke Wilzing | Sep 15, 2025 11:46:03 AM

De Bijenkorf past onduidelijke duurzaamheidsclaims aan na opmerkingen ACM. Goede aanleiding voor een reminder. Wanneer duurzaamheidsclaims niet kloppen, niet duidelijk zijn of niet onderbouwd, kan de toezichthouder ingrijpen.

De Europese Green Deal legt de lat tamelijk hoog. Algemene termen als “duurzaam” of “lagere milieu-impact” zijn te vaag zonder bewijs. Dat geldt voor o.a. merknamen, slogans en advertenties op je website.

Duurzame claims moeten concreet en verifieerbaar zijn. Geef aan wat er precies duurzaam is, hoeveel, waar en wanneer gemeten. En houd het actueel.

Kies zorgvuldig bij groene merknamen. “Eco”, “green” of “organic” kan onderscheidend vermogen missen of misleidend uitpakken. En registreren als merk kan weliswaar slagen, gebruiken zonder zorgvuldige onderbouwing blijft een risico.

In de Benelux en de EU lijkt het merkenregister nog niet op duurzaamheidsclaims te toetsen. Ik zou me kunnen voorstellen dat dit in de toekomst nog zal veranderen, waarbij merken vaker geweigerd zouden kunnen worden op grond van misleiding.

De ACM geeft ook aan: ‘’Niet alleen consumenten moeten worden beschermd tegen misleidende claims. Bedrijven die zich inspannen voor duurzaamheid moeten worden beschermd tegen bedrijven die oneerlijk concurreren door gebruik te maken van misleidende claims.’’

Zorg dat je merk én je claims samen sterk staan. Beter vooraf scherp en specifiek dan achteraf moeten aanpassen.