Artikelen en opinie

Cybersecurity, broccoli en merkregistraties

Geschreven door Lotte Leek | Jul 16, 2025 8:18:53 AM

Op het eerste gezicht hebben die drie weinig met elkaar te maken. Toch komen ze verrassend goed samen onder één noemer: BIMI.

Bij Bimi denk je misschien - net als ik - aan babybroccoli. En inderdaad: BIMI is een geregistreerd merk voor deze groente. Kijk maar eens op de verpakking in de supermarkt: grote kans dat je een ® ziet staan. Supermarkten mogen de naam alleen gebruiken als ze toestemming hebben van de merkhouder, bijvoorbeeld via een licentie. Geen toestemming? Dan moeten ze creatiever worden met termen als aspergebroccoli, babybroccoli of gewoonweg broccoli.

Genoeg over broccoli. Dan over die ándere BIMI.

BIMI in je inbox
BIMI staat voor Brand Indicators for Message Identification. Het is een e-mailstandaard waarmee bedrijven hun logo zichtbaar kunnen maken bij uitgaande e-mails – nog vóór de ontvanger het bericht opent. Dat ziet er niet alleen professioneel uit, het helpt ook tegen phishing en ander e-mailmisbruik. Een herkenbaar logo straalt vertrouwen uit.

Maar... dat logo verschijnt er natuurlijk niet zomaar.


Alleen als je er recht op hebt
Om een logo via BIMI te kunnen gebruiken, moet een bedrijf:

  • voldoen aan e-mailauthenticatieprotocollen (zoals SPF, DKIM en DMARC),
  • een zogenoemd Verified Mark Certificate (VMC) hebben (vereist bij de meeste e-mailproviders),
  • én eigenaar zijn van een geregistreerd beeldmerk.


Juist ja: hier komen merkregistraties om de hoek kijken.

Een VMC is een digitaal certificaat dat bevestigt dat jij juridisch eigenaar bent van het logo dat je via BIMI wilt laten zien. Het is dus niet genoeg om het logo ‘gewoon te gebruiken’, je moet het ook geregistreerd hebben als merk. Zonder geregistreerd merk, geen VMC. En zonder VMC, geen logo in de mailbox.

Logisch ook: het hele idee achter BIMI is het tegengaan van phishing. En dat lukt alleen als zeker is dat het logo ook écht bij de afzender hoort.

BIMI is een mooie brug tussen juridische merkbescherming en digitale zichtbaarheid en veiligheid. Een merkregistratie is niet alleen belangrijk is in juridische geschillen, maar ook in de dagelijkse communicatie van bedrijven, tot op pixelniveau in je inbox.

Wil je BIMI gaan gebruiken? Dan is het belangrijk om zowel je merkregistratie als je e-mailbeveiliging op orde te hebben. Voor dat laatste kun je terecht bij Kevlarr, specialist op het gebied van e-mailauthenticatie, VMC’s en BIMI-implementatie. Zij helpen bedrijven om hun digitale identiteit te beschermen en zichtbaar te maken, tot in de inbox van jouw klant.